Logopedia

Bidon z rurką – kiedy dziecko może zacząć pić z bidonu i jaki bidon wybrać?

Bidon z rurką - kiedy dziecko może zacząć pić z bidonu i jaki bidon wybrać?

Rodzice i opiekunowie lubią podawać dzieciom płyn z bidonu z rurką, bo jest to wygodna alternatywa dla kubka otwartego i o wiele lepsze rozwiązanie niż kubek niekapek. Często zdarza się też tak, że dziecko pije z bidonu podczas pobytu w żłobku, na spacerze, a także w domu, czyli w zasadzie przez cały dzień korzysta z tego akcesorium. Jednak nie jest to dobre rozwiązanie, ponieważ głównym sposobem picia powinien być kubek otwarty, a bidon jedynie dodatkiem.

Z czego powinno pić dziecko?

Zacznijmy od tego z czego powinno pić dziecko. Jako logopeda widzę dużą zależność pomiędzy tym jakie pokarmy przyjmuje dziecko i z czego pije a jego rozwojem mowy. Zarówno długie podawanie papek, jak i długie karmienie z butelki czy podawanie dziecku płynów z kubka niekapka lub butelki z dzióbkiem może wpływać na zaburzenia mowy.

Według zaleceń WHO celem, do którego należy dążyć jest wyłączne karmienie piersią przez pierwszych 6 miesięcy życia dziecka, aczkolwiek częściowe lub krótsze karmienie piersią także jest korzystne [2]. Około 6. miesiąca życia zaleca się wprowadzenie pokarmów uzupełniających.

Wraz z momentem rozpoczęcia rozszerzania diety zaleca się, aby rozpocząć naukę picia z kubka otwartego. O tym jak nauczyć dziecko pić z kubka otwartego przeczytasz TUTAJ. Jeśli dziecko ma trudności z piciem z kubeczka, to warto rozpocząć naukę tej umiejętności od kubków treningowych polecanych przez logopedów.


Według zaleceń WHO, po ukończeniu przez dziecko 1. roku życia nie należy podawać dziecku pokarmów/płynów przez butelkę ze smoczkiem.


Kubki niekapki i butelki z dzióbkiem negatywnie wpływają na rozwój mowy dziecka, ponieważ twardy ustnik, który znajduje się między zębami lub dziąsłami, może prowadzić do wad zgryzu, a konsekwencją tego może być międzyzębowa artykulacja. Ponadto kubki niekapki ograniczają dziecku rozwinięcie umiejętności dojrzałego typu połykania, podczas którego łuki zębowe są zwarte, a koniec języka opiera się na przedniej części podniebienia łuków zębowych. Więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ.

Podczas spacerów czy podróży dobrą alternatywą dla kubka są bidony z rurką.

Kiedy dziecko może zacząć pić z bidonu z rurką?

Przede wszystkim głównym sposobem picia powinien być kubek otwarty i dla prawidłowego rozwoju aparatu mowy niezwykle ważne jest to, by dziecko opanowało tę umiejętność. Na początku to rodzic trzyma kubeczek, przechyla go i dozuje napój. Doskonalenie nauki picia z kubka otwartego następuje, gdy dziecko już stabilnie i samodzielnie siedzi. Jeśli dziecko ma trudność z opanowaniem tej umiejętności, to tak jak wspominałam wyżej, warto sięgnąć po kubek treningowy.

Dopiero, gdy dziecko opanuje naukę picia z kubka otwartego, możemy wprowadzić bidon z rurką.

Picie z bidonu bez wątpienia jest wygodne, bo dziecko nie rozleje płynu, natomiast ważne jest, by głównym sposobem picia był kubek otwarty, a bidon jest świetnym dodatkiem.

Niektóre dzieci opanowują umiejętność picia z bidonu po 6. miesiącu życia, a niektóre ok. 10. czy 12. miesiąca życia, jest to bardzo indywidualna kwestia.

Jakie są zalety picia przez słomkę?

Dziecko pijąc przez słomkę:

  • ćwiczy mięśnie twarzy, a przede wszystkim mięsień okrężny ust, język, podniebienie miękkie,
  • uczy się skoordynowanego sposobu połykania i oddychania,
  • pije tyle, ile chce w danej chwili.

Jak dziecko powinno pić z bidonu?

Aby picie z bidonu z rurką miało pozytywny wpływ na rozwój aparatu mowy, należy mieć na uwadze to, że słomka nie może być wsuwana między dziąsła czy zęby i nie może być przygryzana.

Słomka powinna znajdować się w przedsionku jamy ustnej (pomiędzy wargami a dziąsłami), ponieważ wówczas języka ma możliwość ruchu.


*Bidony sportowe często mają twardy ustnik, a ten niekorzystnie wpływa na aparat mowy, dlatego dla dziecka wybieraj bidon z rurką.


Jeśli słomka jest zbyt długa, to wówczas niektórzy decydują się na skrócenie słomki (jednak niekiedy zaczynają one wtedy przeciekać), można też spróbować skorzystać ze specjalnego ogranicznika na słomkę.

Jaki bidon wybrać?

Przede wszystkim bidon powinien być wykonany z bezpiecznego tworzywa. Warto, aby był przezroczysty, ponieważ wtedy rodzic/opiekun ma kontrolę nad tym ile płynu dziecko wypiło.

Słomka nie powinna być zbyt długa, ponieważ wtedy dziecko może ją przygryzać, nie powinna być zbyt gruba, ani nie za cienka, nie za twarda i nie za miękka. Jeśli rurka będzie szeroka, to wtedy płyn może przepływać za szybko, co może spowodować zakrztuszenie.

Dla dziecka przed 1. rokiem życia warto wybrać mniejszy bidon (np. 200 ml), aby mogło go samodzielnie trzymać.

Jak nauczyć dziecko pić przez bidon z rurką?

Przeważnie dzieci, które są karmione piersią z łatwością opanowują picie z bidonu, ze względu na zbliżony mechanizm pobierania płynu. Niektóre dzieci mogą mieć trudność z opanowaniem umiejętności picia przez rurkę. Wówczas warto dać dziecku trochę czasu, ale w dalszym ciągu warto  trenować. Tak jak w przypadku nauki picia z kubka otwartego, tak również i tutaj warto być dla dziecka wzorem, ponieważ dziecko uczy się przez naśladownictwo, wobec tego pokaż dziecku jak Ty pijesz z bidonu. Kolejnym sposobem jest, by rodzic/opiekun nacisnął delikatnie na butelkę/kartonik tak, by płyn wypłynął przez słomkę. Po kilku próbach dziecko zapewne opanuje tę technikę.


Bibliografia:

[1] Pluta-Wojciechowska D., Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia wybranych form zaburzeń, 2019, Bytom.

[2] Szajewska H., Socha P., Horvath A., Rybak A., Zalewski B. M.,Nehring-Gugulska M., Mojska H., Czerwionka-Szaflarska M., Gajewska D., Helwich, Jackowska T, Książyk J., Lauterbach R.,
Olczak-Kowalczyk D., Weke H., Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci [w:] Standardy Medyczne, 2021.

Skomentuj artykuł

Paulina Mistal
Absolwentka studiów magisterskich na kierunku Logopedia z audiologią o specjalności logopedia kliniczna na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Obecnie doktorantka na tymże uniwersytecie. Od 2018 roku sekretarz Polskiego Towarzystwa Logopedycznego Oddziału Lubelskiego. Uczestnik licznych konferencji naukowych zarówno jako prelegent, jak i słuchacz. Organizatorka wielu akcji społecznych mających na celu uświadamianie o wpływie wysokich technologii oraz produktów, które wpływają negatywnie na rozwój dzieci. Założycielka portalu Pani Logopedyczna. Na co dzień praktyk.