Logopedia

Jaki jest najlepszy kubek dla dziecka? – Przegląd kubków treningowych

Jaki jest najlepszy kubek dla dziecka? Na to pytanie jest tylko jedna odpowiedź – kubek otwarty. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele akcesoriów do nauki picia dla dzieci. Czasami dzieci mają trudności z nauką picia z kubka otwartego i wówczas można sięgnąć po kubek treningowy. Podczas wyboru kubka należy być uważnym, ponieważ bardzo często producenci nazywają swoje kubki właśnie kubkami treningowymi, a tymczasem są to niekapki!

Oczywiście wybór pierwszego kubka jest kwestią bardzo indywidualną. To co będzie się sprawdzać u jednego dziecka, niekoniecznie będzie odpowiadało drugiemu. Niektóre dzieci mają trudność z piciem wody z kubeczka, krztuszą się, oblewają – wtedy warto rozpocząć naukę od kubków treningowych i podawania w nich gęstszych płynów.

Kiedy można rozpocząć naukę picia z kubka otwartego?

Naukę picia z kubka otwartego można rozpocząć około 6. miesiąca życia, czyli w momencie, gdy zaczynamy rozszerzać dziecku dietę. Logopedzi wskazują, że trening picia z kubka otwartego warto rozpocząć po wcześniejszym treningu pobierania pokarmu z łyżeczki.  Na początku to rodzic trzyma kubeczek, przechyla go i dozuje napój. Doskonalenie nauki picia z kubka otwartego następuje, gdy dziecko już stabilnie i samodzielnie siedzi.

Dlaczego picie z kubka otwartego jest tak ważne?

Dziecko pijąc z kubka otwartego uczy się wielu nowych umiejętności, przede wszystkim:

  • uczy się dojrzałego typu połykania
  • ćwiczy mięśnie warg i policzków
  • uczy się pić w sposób płynny
  • uczy się koordynacji oddechowej

Trening picia z kubka otwartego jest niesamowicie ważny i wpływa pozytywnie na rozwój aparatu mowy. Starajmy się, aby dziecko piło jak najczęściej z kubka otwartego różne płyny np. wodę, mleko, mleko modyfikowane, sok. Naukę picia możemy rozpocząć od gęstych płynów, dzięki temu dziecko pozna mechanizm tego, jak płyn spływa o ściance kubka. O tym jak nauczyć dziecko pić z kubka otwartego przeczytasz TUTAJ.

Jaki powinien być pierwszy kubek do nauki samodzielnego picia?

Pierwszy kubek powinien być:

  • mały i lekki, aby dziecko mogło go samodzielnie chwycić rączkami i utrzymać
  • bezpieczny, czyli zrobiony z materiału, który się nie potłucze
  • przezroczysty, bo dzięki temu rodzic/opiekun może kontrolować przepływ płynu w kubeczku oraz dotarcie płynu do ust dziecka

Logopedzi, dentyści i ortodonci zalecają całkowite unikanie picia z kubka niekapka i zalecają wybór kubka otwartego. Dlaczego? O tym przeczytasz TUTAJ.

Pierwszym kubeczkiem dziecka z powodzeniem może być kapsel od butelki, ponieważ wielu producentów butelek konstruuje je właśnie w taki sposób, by mogły później spełniać taką rolę.

Poniżej przedstawię kubki treningowe, które są bezpieczne dla dzieci, wspierają naukę picia z kubka otwartego, są bezpieczne dla zgryzu, wspierają naukę dojrzałego typu połykania i nie zaburzają pracy aparatu artykulacyjnego.

Kubeczek Medela

Źródło: https://www.medela.pl/karmienie-piersia-dla-profesjonalistow/produkty/karmienie/kubeczek-dla-niemowlat

To kubeczek ze specjalnie wyprofilowaną krawędź, która ułatwia karmienie. Służy do karmienia mlekiem matki, do niewielkich dokarmień uzupełniających i sprawdzi się dla dzieci, które muszą mieć podawane leki. Kubeczek jest przezroczysty i ma podziałkę, dzięki czemu opiekun może kontrolować ilość przepływającego płynu. Jest odpowiedni dla dzieci mających trudności z nauką picia z kubka otwartego, a także dla wcześniaków i niemowląt z zaburzeniami neurologicznymi.

Pojemność: 35 ml

Doidy Cup

Źródło: https://doidycup.pl/

Ten kubeczek jest pochyły i dzięki temu dziecko nie musi go za bardzo przechylać i odchylać głowy do tyłu, by napić się płynu. Doidy Cup dobrze się sprawdzi do podawania małemu dziecku gęstych płynów na początku nauki picia z kubka, a w późniejszych etapach do podawania wody, gdy dziecko opanuje już umiejętność picia z kubka otwartego. To kubeczek z dwoma uchwytami, lekko ścięty, pochyły, dzięki czemu pobieranie płynu jest dla dziecka łatwiejsze.

Pojemność: ok. 200 ml

Kubek Difrax

Źródło: https://difrax.com/en/pages/voordelen-fopspeen

Kubeczek Difrax ma specjalne wycięcie na nosek, dzięki czemu dziecko nie musi za bardzo odchylać głowy, co ułatwi mu połykanie płynu i będzie wspomagało naukę picia z kubka. Ten kubeczek ma mały rozmiar, jest wąski, ma fakturę antypoślizgową, dzięki czemu dziecko bez problemu uchwyci go dwoma rączkami. Kubeczek jest przezroczysty, więc opiekun kontroluje przepływ płynu.

Kubek Reflo Smart


Źródło: https://reflo.net/

Ten kubeczek wygląda jak szklanka, jest lekki i łatwy w trzymaniu (węższy u podstawy i nie ślizga się w rączce dziecka ze względu na wypustki). Wewnątrz kubka znajduje się wkładka (można ją również wyciągnąć i korzystać wtedy jak ze szklanki), która reguluje poziom przepływu płynu, aby uniknąć zakrztuszenia, ćwiczy umiejętność dzielenia porcji płynu, a także zapobiega nagłemu rozlaniu całego płynu. Dzięki temu, że kubeczek jest przezroczysty, opiekun może kontrolować i przepływ płynu w kubeczku oraz dotarcie płynu do ust dziecka.

Kubek Reflo rewelacyjnie sprawdzi się do nauki picia wody, natomiast nie nadaje się do podawania gęstszych płynów (np. musów,  smoothie).

Pojemność: ok. 170 ml (z wkładką), ok. 280 ml (bez wkładki).

Kubeczki, które przedstawiłam powyżej sprawdzą się doskonale podczas nauki picia, dzięki czemu na późniejszych etapach dziecku będzie łatwiej pić ze zwykłego kubka np, typu Ikea.

Kubek Ikea


Źródło: https://www.ikea.com/pl/pl/p/kalas-kubek-rozne-kolory-00461379/?gclsrc=aw.ds&gclsrc=aw.ds&gclid=CjwKCAjw4KyJBhAbEiwAaAQbE325vK656fb-7PO5OH-VXsI0KcJAPFOM74F2I3dEwxjyr_aZHDziIxoCMDcQAvD_BwE

Jeśli dziecko radzi sobie z piciem z kubka otwartego, to dobrym rozwiązaniem będzie również klasyczny kubeczek dla dzieci z Ikei. Ten kubeczek jest dosyć mały, nie ma uchwytów i bez problemu zmieści się w rączkach dziecka. Jest węższy u podstawy, a szerszy przy wylocie.

Pojemność: ok. 230 ml


W jakim wieku Twoje dziecko opanowało naukę picia z kubka? A może dopiero będziecie zaczynać trening nauki picia z kubka otwartego? Koniecznie daj znać czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny!

Skomentuj artykuł

Paulina Mistal
Absolwentka studiów magisterskich na kierunku Logopedia z audiologią o specjalności logopedia kliniczna na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Obecnie doktorantka na tymże uniwersytecie. Od 2018 roku sekretarz Polskiego Towarzystwa Logopedycznego Oddziału Lubelskiego. Uczestnik licznych konferencji naukowych zarówno jako prelegent, jak i słuchacz. Organizatorka wielu akcji społecznych mających na celu uświadamianie o wpływie wysokich technologii oraz produktów, które wpływają negatywnie na rozwój dzieci. Założycielka portalu Pani Logopedyczna. Na co dzień praktyk.