Logopedia

Jak nauczyć dziecko pić z kubka otwartego?

Jako logopeda widzę dużą zależność pomiędzy rozwojem mowy dziecka a tym jakie pokarmy przyjmuje lub z czego pije. Zarówno długie podawanie papek, jak i długie karmienie z butelki może wpływać na problemy z rozwojem mowy. U takich dzieci często obserwuje się obniżone napięcie ust i języka, a także otwarte usta, język wchodzący między zęby czy nadmierne ślinienie się. Zatem jeśli chcemy wspomóc proces rozwoju mowy dziecka, warto jest zwrócić uwagę na to, jak ono je i z czego pije, a nawet jak oddycha.

Jako pierwszy kubek wybierz dla swojego dziecka kubek otwarty. Nie kubek z dzióbkiem, nie kubek niekapek, ale kubek otwarty.

Dlaczego jest to takie ważne?

Dziecko pijąc z kubka otwartego uczy się nowych umiejętności. Jeśli dziecko pije z niekapka czy butelki z dzióbkiem, to twardy ustnik przyciska język do dna jamy ustnej, a więc dziecko nie ma możliwości, by uczyć się dojrzałego typu połykania. Więcej na ten temat pisałam TUTAJ.

Mam świadomość, że etap nauki picia z kubka otwartego bywa dla rodziców stresującym momentem. Rodzice boją się często, że dziecko się zakrztusi, a do tego wszystkiego zarówno dziecko jak i rodzice będą po prostu cali mokrzy.

Kiedy rozpocząć naukę picia z kubka otwartego?

Naukę picia z kubka otwartego można rozpocząć już w momencie rozszerzania diety. Przyjmuje się, że około 6.-9. ms. ż. dziecko podejmuje próbę picia z kubka otwartego trzymanego przez osobę dorosłą, a doskonalenie tej umiejętności następuje, gdy dziecko stabilnie i samodzielnie siedzi, czyli około 12.-16,6 ms. ż. trzyma kubek, ale może się jeszcze oblewać, między 18.-24. ms. ż. pije samodzielnie z kubka.

Jaki powinien być pierwszy kubek?

Ze względów bezpieczeństwa kubek nie powinien być szklany. Najlepiej wybrać mały kubeczek, który będzie idealny dla małych rączek i przeźroczysty, po to, by rodzic miał kontrolę nad tym, ile płynu się w nim znajduje. Warto dać dziecku kubeczek, który samodzielnie chwyci swoimi dłońmi, ale może mieć również dwa uchwyty.

*Pierwszym kubeczkiem dziecka może być też kapsel od butelki, ponieważ wielu producentów butelek konstruuje je właśnie w taki sposób, by mogły później spełniać taką rolę.

Jak nauczyć dziecko pić z kubka otwartego?

Naukę picia możemy rozpocząć od gęstych płynów np. zupy krem, musów owocowych, smoothie, jogurtów, a dopiero później przechodzimy stopniowo do wody. Dzięki temu, że zaczniemy naukę picia od gęstych konsystencji, dziecko pozna mechanizm tego, jak płyn spływa o ściance kubka.

Kubka nie należy umieszczać między zębami ani dziąsłami, ponieważ dziecko może gryźć kubek zamiast z niego pić.

Kubeczek należy oprzeć lekko na dolnej wardze (nie na zębach!), a następnie przechylić nieznacznie kubeczek, to znaczy tylko tyle, by płyn dotarł do wargi dolnej dziecka, ponieważ dziecko powinno samodzielnie ściągnąć płyn górną wargą (czyli nie wlewamy płynu do wnętrza jamy ustnej dziecka), tak jak podczas pobierania pokarmu z łyżeczki. W początkowym etapie nauki picia z kubka otwartego, podajemy dziecku płyny o gęstej konsystencji i zaczynamy od niewielkiej ilości płynu, aby dziecko miało możliwość zapoznania się z takim mechanizmem picia. Jeśli dziecko opanuje tę umiejętność, wówczas możemy przejść z gęstego płynu, który jest łatwiejszą konsystencją, do płynu o konsystencji rzadkiej.

Pamiętajmy, że picie z kubka otwartego wymaga początkowo obecności rodzica lub innej osoby dorosłej, ale wraz z rozwojem psychoruchowym dziecko stopniowo się usamodzielnia.

Bądź dla dziecka przykładem i modeluj zachowania. Pokaż dziecku, że Ty też pijesz z kubka otwartego. Chwal dziecko i zachęcaj go do nauki nowych umiejętności. Zanim rozpoczniecie naukę picia, możesz podawać dziecku kubeczek w trakcie zabawy, aby zapoznało się z jego kształtem.

Myślę, że lato, to świetny czas na naukę picia z kubka otwartego. Aby zminimalizować bałagan, można ćwiczyć np. w czasie kąpieli.

Podczas picia z otwartego kubka dziecko zdobywa wiele nowych umiejętności:
  • uczy się dojrzałego typu połykania
  • ćwiczy mięśnie warg i policzków
  • uczy się pić w sposób płynny
  • uczy się koordynacji oddechowej

Jeśli dziecko ma trudności z piciem z kubeczka, to warto rozpocząć naukę tej umiejętności od kubków treningowych polecanych przez logopedów.

Ważne jest, aby nasze wybory były świadome! Uważajmy na to co piszą producenci, ponieważ na swoich produktach często zamieszczają informację, że ich kubek jest kubkiem treningowym, a tak naprawdę jest to zwykły kubek niekapek.


*Dzieci z wyzwaniami rozwojowymi wymagają indywidualnych rozwiązań, dostosowanych do ich możliwości i ograniczeń.

Picie z kubka otwartego jest trudną i złożoną funkcją, wymagającą sprawności warg, języka, ale również koordynacji połykania i oddychania. Dlatego ważne jest, by treningi picia z kubka otwartego odbywały się regularnie.

Frazy: Pani Logopedyczna – Paulina Mistal – logopeda w Lublinie – gabinet logopedyczny – logopeda Lublin – logopeda – terapia logopedyczna – mowa – gaworzenie – głużenie – słowa – rozwój mowy – zaburzenia mowy – darmowe pomoce logopedyczne – dziecko – dzieci – niemowlak – niemowlę – noworodek – zdrowie – rozwój dziecka – logopedia – audiologia – darmowe pomoce dydaktyczne – opóźniony rozwój mowy – wady wymowy – jąkanie – wędzidełko języka – krótkie wędzidełko – migdałek gardłowy – szkoła – przedszkolak – przedszkole – żłobek – ciąża – poród – specjalista – diagnoza – autyzm – zespół Aspergera – niepełnosprawność – Lublin – Lubelskie – badania – słuch – podcięcie wędzidełka – ćwiczenia logopedyczne – Świdnik – logopeda w Świdniku – logopeda Świdnik – panilogopedyczna – zabawy logopedyczne – logorytmika – zajęcia logopedyczne – ćwiczenia buzi i języka – porady logopedyczne – poradnia logopedyczna – kubek niekapek – smartfon – zabawki grające – zabawy dla dzieci – zdrowie dziecka – zdrowe dziecko

1 Komentarz

  1. Witam, a jakie ma Pani zdanie na temat kubków typu magic cup np firmy nuk? One teoretycznie nie mają ustników tylko działają jak zwykły kubek z membraną w środku żeby się za dużo na raz nie wylało

Skomentuj artykuł

Paulina Mistal
Absolwentka studiów magisterskich na kierunku Logopedia z audiologią o specjalności logopedia kliniczna na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Obecnie doktorantka na tymże uniwersytecie. Od 2018 roku sekretarz Polskiego Towarzystwa Logopedycznego Oddziału Lubelskiego. Uczestnik licznych konferencji naukowych zarówno jako prelegent, jak i słuchacz. Organizatorka wielu akcji społecznych mających na celu uświadamianie o wpływie wysokich technologii oraz produktów, które wpływają negatywnie na rozwój dzieci. Założycielka portalu Pani Logopedyczna. Na co dzień praktyk.