Choroby i leczenieLogopedia

Jak nauczyć dziecko wydmuchiwać nos? – Praktyczne wskazówki

Jak nauczyć dziecko wydmuchiwać nos? – Praktyczne wskazówki
Jak nauczyć dziecko wydmuchiwać nos? – Praktyczne wskazówki

Wydmuchiwanie nosa jest czynnością, która sprawia dzieciom wiele trudności. Zwykle opanowanie tej umiejętności nie nastąpi z dnia na dzień, dlatego warto zastosować kilka strategii, o których mowa poniżej. Nie czekaj, aż dziecko się przeziębi, naukę wydmuchiwania nosa najlepiej jest zacząć, gdy dziecko jest zdrowe.


Częste infekcje górnych dróg oddechowych i niedrożność nosa mogą być przyczyną wykształcenia się nawykowego oddychania przez usta (pamiętaj, że oddychanie powinno odbywać się przez nos przy zamkniętych ustach), co generuje kolejne kłopoty.

Konsekwencje oddychania przez usta to:

  • zwiększenie ilości infekcji górnych dróg oddechowych – powietrze wdychane przez usta nie jest dostatecznie oczyszczone i nagrzane
  • niedostateczny rozwój mięśni klatki piersiowej
  • zaburzenie równowagi mięśniowej języka, warg, policzków
  • nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka
  • nieprawidłowe połykanie
  • wady zgryzu
  • wady wymowy
  • niska koncentracja uwagi

Kiedy zacząć trening wydmuchiwania nosa?

Drugi rok życia to dobry moment, aby rozpocząć naukę wydmuchiwania nosa. Najlepiej jest zacząć, gdy dziecko jest zdrowe i nie ma żadnej infekcji, ponieważ nauka w takcie przeziębienia może sprawić więcej trudności i dziecko może się tylko zniechęcić.  

Jak nauczyć dziecko wydmuchiwać nos?

Zacznijcie od nauki dmuchania buzią

Nauczenie dziecka nowej umiejętności nie musi być nudne. Wystarczy kilka zabawnych sposobów, aby dziecko opanowało tę umiejętność.

Przede wszystkim dziecko powinno najpierw umieć dmuchać buzią. Warto przygotować talerzyki (na przykład papierowe), na których położysz piórka/watę/pociętą bibułę/serpentyny/kolorowe pomponiki, czyli akcesoria, które są lekkie. Zacznijcie od dmuchania buzią, jeśli dziecko nigdy wcześniej się tak nie bawiło, to musi zobaczyć, co się stanie z tymi przedmiotami, gdy na nie dmuchnie, czyli jaki będzie tego efekt.

Naukę dmuchania buzią można również zacząć od:

  • dmuchania baniek mydlanych
  • dmuchanie papierowych statków podczas kąpieli
  • robinie bąbelków w szklance wody z wykorzystaniem słomki
  • dmuchanie dmuchawców podczas spaceru
  • dmuchanie na wiatraczek
  • zdmuchiwanie świeczek

Dopiero następnie możecie zacząć próbować dmuchać nosem. Unieś wtedy talerzyk z piórkami do nosa dziecka i poproś, by zrobiło wdech i mocny wydech nosem przy zamkniętych ustach (możesz wtedy delikatnie położyć palec na ustach dziecka, aby pokazać mu w ten sposób, że potrafi wydobyć powietrze z nosa).

Kluczowe jest, by nauka wydmuchiwania nosa odbywała się w wesołej atmosferze. Możecie zrobić wyścig, kto pierwszy przesunie piórko/skrawek papieru po stole, jeśli będzie dmuchać w nie najpierw ustami, a później nosem

Ciekawą zabawą, która często podoba się dzieciom jest zabawa z lusterkiem. Poproś dziecko, aby jednym paluszkiem przycisnęło sobie skrzydełko nosa i wydmuchiwało powietrze z drugiej dziurki. Efektem będzie pojawiająca się na para, powiedz wtedy dziecku „Zobacz jaką mgłę zrobiłeś/aś na lusterku, brawo!”.

Naśladownictwo

Dzieci bardzo uważnie nas obserwują dorosłych, a później naśladują, bo przecież chcą być tacy jak dorośli. Kiedy dziecko zobaczy, że rodzic wydmuchuje nos, to samo również chętniej spróbuje.

Atrakcyjność

Na rynku dostępne są chusteczki, które mogą się okazać dla dzieci niezwykle ciekawe ze względu na ich wzór (np. z postaciami z bajek, zwierzątkami itd.). Dzięki temu czynność wydmuchiwania nosa może okazać się dla dziecka atrakcyjna.

Wydmuchiwanie nosa

Kiedy dziecko jest już gotowe, aby wydmuchać nos z użyciem chusteczki, to pamiętaj, że najpierw powinno się oczyścić jedną dziurkę, a dopiero później drugą (zatykamy dziurki naprzemiennie). Dlaczego jest to takie ważne? Dmuchanie z obu dziurek jednocześnie sprawi, że wzrośnie ciśnienie w nosie, a w konsekwencji wydzielina może trafić do zatok, co spowoduje stan zapalny.

Kiedy dziecko podczas choroby będzie musiało wydmuchać nos, przywołaj mu zabawę i poproś, by zrobiło tak, jakby chciało zdmuchnąć piórko nosem i przypomnij o zamknięciu ust.

Naucz dziecko wyrzucać chusteczkę

To ważne, by dziecko pamiętało, że po zakończeniu dmuchania, należy wyrzucić chusteczkę.

Pamiętaj, by zawsze doceniać próby, których podejmuje się dziecko, a także postępy, które osiąga.

Paulina Mistal – logopeda w Lublinie – gabinet logopedyczny – logopeda Lublin – logopeda – terapia logopedyczna – mowa – gaworzenie – głużenie – słowa – rozwój mowy – zaburzenia mowy – darmowe pomoce logopedyczne – dziecko – dzieci – niemowlak – niemowlę – noworodek – zdrowie – rozwój dziecka – logopedia – audiologia – darmowe pomoce dydaktyczne – opóźniony rozwój mowy – wady wymowy – jąkanie – wędzidełko języka – krótkie wędzidełko – migdałek gardłowy – szkoła – przedszkolak – przedszkole – żłobek – ciąża – poród – specjalista – diagnoza – autyzm – zespół Aspergera – niepełnosprawność – Lublin – Lubelskie – badania – słuch – podcięcie wędzidełka – ćwiczenia logopedyczne – Świdnik – logopeda w Świdniku – logopeda Świdnik – panilogopedyczna – zabawy logopedyczne – logorytmika – zajęcia logopedyczne – ćwiczenia buzi i języka – porady logopedyczne – poradnia logopedyczna – kubek niekapek – smartfon – zabawki grające – zabawy dla dzieci – zdrowie dziecka – zdrowe dziecko – ryzyko dysleksji – dysleksja-wydmuchiwanie nosa

1 Komentarz

  1. Dodam jeszcze, że najlepiej uczyć samodzielnego czyszczenia nosa wtedy, kiedy dziecko nie ma kataru. Rodzice często podejmują próby, kiedy pojawia się wydzielina z nosa , a warto bawić się w dmuchanie nosem, kiedy maluch nie ma kataru.

Skomentuj artykuł

Paulina Mistal
Absolwentka studiów magisterskich na kierunku Logopedia z audiologią o specjalności logopedia kliniczna na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Obecnie doktorantka na tymże uniwersytecie. Od 2018 roku sekretarz Polskiego Towarzystwa Logopedycznego Oddziału Lubelskiego. Uczestnik licznych konferencji naukowych zarówno jako prelegent, jak i słuchacz. Organizatorka wielu akcji społecznych mających na celu uświadamianie o wpływie wysokich technologii oraz produktów, które wpływają negatywnie na rozwój dzieci. Założycielka portalu Pani Logopedyczna. Na co dzień praktyk.