Logopedia

Karuzela grająca źle wpływa na niemowlę

Maluszek dopiero co przyszedł na świat, a często już na powitanie „bombardowany” jest mrugającymi, kolorowymi światełkami i dźwiękami wydobywającymi się z karuzeli znajdującej się tuż nad jego łóżeczkiem. Producenci zapewniają rodziców, że jeśli dziecko będzie korzystało z ich zabawek i aplikacji edukacyjnych, to z pewnością będzie wykazywać lepsze postępy w rozwoju. Wybierając produkt, często wydaje nam się, że im więcej jest opcji w danej zabawce, tym lepiej, ale może to być bardzo mylne.

Tego typu zabawki grające czy świecące karuzele bardziej cieszą oko nas, dorosłych, ale układ nerwowy dziecka nie jest jeszcze gotowy na odbiór takich bodźców. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele produktów dla dzieci i niemowląt, jednak niektóre zabawki zamiast wspierać rozwój dziecka, szkodzą jego zdrowiu.

Niemowlę do prawidłowego rozwoju potrzebuje przede wszystkim bliskości drugiej osoby, a nie zabawki, która gra, śpiewa piosenki i świeci się. Tego typu zabawki mają negatywny wpływ na rozwój dziecka. To kontakt z rodzicem – przytulenie, masowanie, kołysanie daje dziecku ukojenie i poczucie bezpieczeństwa.


Sen jest szczególni ważny dla dzieci. Miejsce, w którym śpi niemowlę powinno mieć stonowane kolory i być komfortowe. Dziecko leżąc w łóżeczku powinno się wyciszyć, tymczasem grająca i świecąca karuzela, a więc zbyt duża ilość bodźców słuchowych i wzrokowych sprawiają, że układ nerwowy malucha jest przestymulowany, co powoduje rozdrażnienie dziecka. Nadmiar bodźców wydobywających się z grającej i świecącej karuzeli może być przeszkodą w zasypianiu i może zahamować produkcję melatoniny i serotoniny. Ważne jest ograniczenie hałasu, a nawet wyłączenie telewizora, który gra w tle.

Grająca/świecąca karuzela może powodować:

  • kłopoty z zasypianiem
  • nadmierne pobudzenie układu nerwowego
  • rozdrażnienie

Kluczowe jest wybranie odpowiedniego produktu, ponieważ noworodek początkowo nie rozróżnia kolorów, widzi jedynie kontrastowe połączenia. Na tym etapie warto wybierać zabawki kontrastowe np. z czarno-białymi elementami, ponieważ one przyciągają uwagę dziecka. Zabawki/książeczki kontrastowe możemy pokazywać dzieciom już nawet od pierwszych dni ich życia. Jeśli chcemy kupić karuzelę, to te kontrastowe, które nie świecą i nie grają są o wiele lepszym wyborem.

Paulina Mistal – logopeda w Lublinie – gabinet logopedyczny – logopeda Lublin – logopeda – terapia logopedyczna – mowa – gaworzenie – głużenie – słowa – rozwój mowy – zaburzenia mowy – darmowe pomoce logopedyczne – dziecko – dzieci – niemowlak – niemowlę – noworodek – zdrowie – rozwój dziecka – logopedia – audiologia – darmowe pomoce dydaktyczne – opóźniony rozwój mowy – wady wymowy – jąkanie – wędzidełko języka – krótkie wędzidełko – migdałek gardłowy – szkoła – przedszkolak – przedszkole – żłobek – ciąża – poród – specjalista – diagnoza – autyzm – zespół Aspergera – niepełnosprawność – Lublin – Lubelskie – badania – słuch – podcięcie wędzidełka – ćwiczenia logopedyczne – Świdnik – logopeda w Świdniku – logopeda Świdnik – panilogopedyczna – zabawy logopedyczne – logorytmika – zajęcia logopedyczne – ćwiczenia buzi i języka – porady logopedyczne – poradnia logopedyczna – kubek niekapek – smartfon – zabawki grające – zabawy dla dzieci – zdrowie dziecka – zdrowe dziecko – ryzyko dysleksji – dysleksja-wydmuchiwanie nosa

Frazy: Pani Logopedyczna – Paulina Mistal – logopeda w Lublinie – gabinet logopedyczny – logopeda Lublin – logopeda – terapia logopedyczna – mowa – gaworzenie – głużenie – słowa – rozwój mowy – zaburzenia mowy – darmowe pomoce logopedyczne – dziecko – dzieci – niemowlak – niemowlę – noworodek – zdrowie – rozwój dziecka – logopedia – audiologia – darmowe pomoce dydaktyczne – opóźniony rozwój mowy – wady wymowy – jąkanie – wędzidełko języka – krótkie wędzidełko – migdałek gardłowy – szkoła – przedszkolak – przedszkole – żłobek – ciąża – poród – specjalista – diagnoza – autyzm – zespół Aspergera – niepełnosprawność – Lublin – Lubelskie – badania – słuch – podcięcie wędzidełka – ćwiczenia logopedyczne – Świdnik – logopeda w Świdniku – logopeda Świdnik – panilogopedyczna – zabawy logopedyczne – logorytmika – zajęcia logopedyczne – ćwiczenia buzi i języka – porady logopedyczne – poradnia logopedyczna – kubek niekapek – smartfon – zabawki grające – zabawy dla dzieci – zdrowie dziecka – zdrowe dziecko

3 komentarze

  1. Ważne jest też, aby karuzela(jeśli już na takową się decydujemy) miała zabawki umieszczone frontem do dziecka. Zazwyczaj są one bokiem. Postawmy się więc na miejscu dziecka i zastanówmy co ono widzi. Często spody wirujących zabawek.

  2. My mamy karuzele grającą od kiedy Mieszko skończył 2,5 miesiąca. Używam jej gdy go odkładam na chwilę do lozeczk bo np. musze iść umyć ręce po zmianie pieluszki, czy idę po czyste ubranka, tylko po to żeby go zająć na chwilę. Gdy idzie spać do lozeczk karuzele zdejmuje (łatwy demontaż to istotna sprawa 🙂 uważam że jest przydatnym gażdetem. Do zabawek poprzypinalam karty kontrastowe więc Mieszko się nimi intetesuje 🙂

  3. Mamy karuzele z dźwiękami przypominającymi las, łąkę, szum morza. Synek lubi zasypiać przy odgłosach łąki. Nie włączamy projektora, w zasadzie korzystamy tylko z dźwięku, nawet bez tych zabawek kręcących się nad głową. Odłączyłam część grająca i kładę ją przy zasypianiu gdzieś w pobliżu tak aby Mały słyszał ale nie za blisko. Korzystamy z takiego wspomagacza ale nie zawsze, staramy się usypiać go też bez tych dźwięków. Co sądzi Pani o takim rozwiązaniu?

Skomentuj artykuł

Paulina Mistal
Absolwentka studiów magisterskich na kierunku Logopedia z audiologią o specjalności logopedia kliniczna na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Obecnie doktorantka na tymże uniwersytecie. Od 2018 roku sekretarz Polskiego Towarzystwa Logopedycznego Oddziału Lubelskiego. Uczestnik licznych konferencji naukowych zarówno jako prelegent, jak i słuchacz. Organizatorka wielu akcji społecznych mających na celu uświadamianie o wpływie wysokich technologii oraz produktów, które wpływają negatywnie na rozwój dzieci. Założycielka portalu Pani Logopedyczna. Na co dzień praktyk.